Het woonerf baadt in proper zonlicht. Ik ga in de zon zitten en neem de draad op in Ravel van Jean Echenoz, bladzijde 57: 'Hij vindt het allemaal erg onderhoudend en verliest geen moment zijn verbazingwekkend constante goede humeur, ook al word je moe van zoveel triomfen en is het eten nog steeds even beroerd.'
De schoonouders van Stijn komen een kijkje nemen. Ze snappen er geen moer van maar vinden het alles bij elkaar genomen een interessante gebeurtenis. Dat Stijn hiermee bezig is, dat wisten ze niet. Ik leg uit hoe Stijn het ziet en dat je altijd moet uitkijken met iets begrijpen of het niet begrijpen. Wat je van een werk begrijpt is wat je van een werk begrijpt. Er meer van willen begrijpen is zinloos. Iets niet begrijpen is vaak een interessanter uitgangspunt dan het wel begrijpen.
We bekijken de filmpjes van Martin Singer. De avonturen van het ongelukkige spinnetje spreken tot de verbeelding. In de hall staat Kurt Duyck.
Korte handleiding bij het gesprek met Kurt Duyck.
1. On Kawara, Japans conceptueel kunstenaar. Geeft nooit interviews, woont in New York en is wel op leeftijd, denk ik, zegt Kurt.
Op zijn blogspot heeft Kurt een hommage aan On Kawara: I GOT UP AT.
-'Hoe lang hou je dat vol?' Als de emmer vol is, is de emmer vol. Giet je de emmer uit, begin je opnieuw?
Een jaar en een paar maanden, zegt Kurt. Op de website en op de blogspot heeft hij trouwens niet dezelfde werken. Het recentste werk staat op de blogspot.
2. 891, de code die hij gebruikt voor zijn e-mailaccount, is gebaseerd op 391, de titel van een tijdschrift van Francis Picabia. Er waren ook anderen die er aan meededen, Alfred Stieglitz onder andere. Kurt meent dat 391 voor het huisnummer van de galerie van Stieglitz staat. Picabia van het dadaïsme. Jaren later volgde een heruitgave: 591. 'Wel gewaagd' - met die 891 - 'ik zet mezelf in de rij.' Toen hij die e-mailaccount aanmaakte was hij bezig met Picabia en ook meer in het algemeen met het dadaïsme. Ricard 51 is nog zo'n cijfer.
3. We zijn het er over eens dat croxcard 59 een wat ongelukkige keuze werd.
Er zijn wat bezoekers, Klaas is er een van. Hij is aangenaam verrast om hier in de buurt een kunstcentrum aan te treffen en schaft zich drie croxcards aan, croxcard 59 is er een van.
4. Ann is bevallen en heeft een zoon ter wereld gebracht, Lars. Het incident deed zich enkele maanden geleden voor, 12 juni.
5. De dochter van Kurt en Ann heet Mercedes. Het verkleinwoord hiervan is in het Spaans Merche en in het Frans is het Mersi. Mercedes legt zich toe op dwarsfluit.
Ik open de laptop en iTunes, klik de file met Yusef Lateef aan. Kurt siddert. Om kippenvel van te krijgen, bekent hij.
Her en der in de croxruimtes zijn wat bezoekers. Tim Onderbeke is net terug uit Brazilië. Op het woonerf zit een buurvrouw in een boek te lezen.
Tim is vier maanden in Brazilië geweest. Eerst Sao Paolo. Onwaarschijnlijk. Met wat geluk had hij er een studio gevonden. Elke straat heeft een security guard. Er is zoveel criminaliteit dat je verstand er bij stilstaat. De hele tijd door had hij op zijn camera's te letten. Macabare grap, hij was pas terug uit Brazilië en Sao Paolo en werd hier in Gent in zijn atelier bestolen. Diezelfde oude camera's die Sao Paolo overleefd hadden. Onbegrijpelijk. In Sao Paolo had iedereen die hij er ontmoette al wel eens een overval meegemaakt, op straat of thuis. Quick car jacks zijn er dagelijkse kost. Ze komen vlak naast de auto rijden, slaan de ruit in. Maar er waren ook mooie mensen. In de favellas kwam hij de mooiste mensen tegen.
Is met Gregory in Brussel naar Phaedra van Henze geweest. Fantastisch.
Stijn en Tim praten over film en performance en andere dingen. Stijn merkt op dat een van de monitoren een rode glans heeft. De Biënnale komt ter sprake en een werk van Francis Alÿs. Stijn stelt het beeldscherm bij. Tim meent te weten dat het containerproject door die lui van Culture Club georganiseerd wordt. In de gang amuseren bezoekers zich met de knikkers van Cauchy.
zondag 16 september 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten