dinsdag 25 september 2007

dinsdag 25 september

Een vroege ochtend. Regen rilt over het straatdek. Later domineren papa's en mama's en fietsende kinderen het straatbeeld. Aan het schooltje houdt de agent van dienst een oogje in het zeil. Geeuwend fietsen de papa's over het straatdek. Ik had Benault aan de croxpoort verwacht, maar hij is er niet. Hout Hanssens belt me, de chauffeur zou klaar staan om te vertrekken met een lading.
Ik ontbijt in de mediaruimte, koffie en brood met vegetarische pasta. In de hifi Music for non-prepared piano van Cage met Gottlieb aan de piano. Geen muizen. De klok van de Machariuskerk slaat 1 keer en er is het irritante gedrup van een kraantje. Op het woonerf drentelt een zwarte kat met witte pootjes.
'Is dat bij u dat ik moet zijn?' vraagt iemand. 'Ah... ok, ik ga eerst...' Hij maakt een gebaar dat hij - en verdwijnt achter de truck door. Een ogenblik later schuift de zijwand van de truck open en wordt een lading hout zichtbaar. De trucker is van plan om er een gezellige dag van te maken. Hij bekijkt de croxpoort en de doorgang en vraagt wat het is. Een kunstencentrum, zeg ik. Ah... allez vooruit. We hebben de hele tijd door hout nodig, zeg ik, opbouw, afbraak. Een schone buurt he, zegt hij. Hij bekijkt het woonerf, we slaan een babbeltje. Sinds enige ogenblikken is het speelplein totaal verstomd. Aan de Dampoort is het geluid van een sirene te horen.

Telefoon van Frank, hij komt tegen elf uur. Verf niet vergeten, roep ik in de telefoonhoorn, Afrikalaan. Ik betreed crox4 en bestudeer wat overbleef van het stapelrek van Stief. Het ding is vier meter hoog en de bovenste planken, ontdek ik, zitten vast met vijzen die op pensioen berekend zijn. Ik geef een duw tegen het rek. Het stapelrek bougeert niet. Als ik nu eens, bedenk ik. Ik neem het rek bij de hielen vast en trek het onderuit. Het valt omver. De hele santeboetiek klettert tegen de vloer.
In het schooltje is het speeltijd. Dollende kinderstemmen kartelen over het woonerf.

11u

Eerst Stéphane Benault, dan Stijn. Stijn heeft een editie van De Morgen bij zich, die van vrijdag 21 september, het gazettenpapier is om de vloer te beschermen.
Frank en een lading verf. Ik stel FF en Benault aan elkaar voor. We inspecteren de muur achterin crox3. Het plan is om een nieuwe muur te bouwen, muurhoog, tot het plafond - dat is 4m30 hoog - en de andere muur later af te breken. Achter de muurhoge wand komt een filmzaal.

Geen opmerkingen: