zondag 20 september 2009

weekendalfabet (4)

Actionfield Boven Actionfield.

afspraak Afspraak met Mil Ceulemans au Rue Zenne 17. Het zomert, Hawk wiekt door de speakers. Na inspectie van de locatie - Mil was er al eens geweest, hij wist waaraan hij zich verwachten kon - rijden we naar het Vossenplein. In rue Blaes is een aangename drukte. Het atelier van Oana is vlakbij.

Bergson, Henri L'évolution créatrice. Op de cover hebben ze een aanbeveling geplaatst: LE CHOC BERGSON.
Nadat Oana de portfolio van Mil bekeek, nemen ze het werk van Oana door. Bergson ligt naast de laptop.









bezoekersaantallen Acht op donderdag, op zondag vijftien plus vijf bezoekers die de expo al gezien hadden en acht Turkse kinderen die de keet op stelten zetten. Stef en Lise, wat later Olga.

Bolivia In Bolivia, brengt Van Ryssen te berde, hebben ze beslist om het nationale voetbalteam op te doeken. De resultaten van het team waren zo pover dat het geen zin had om er mee bezig te blijven. >Rode Duivels

Brocante
Het terras van La Brocante op de hoek van rue Blaes. Oana, Mil, schrijver dezes, het zomert, er is een gezellige drukte. Oana glaasje witte wijn, ik een Leffe blond en oesters, Mil een glas thee en geen idee wat voor thee. Oana vindt 't een griezel, die oesters, en Mil moet niet van oesters weten. Een oester slurpen is het op 17 andere dingen na grootste genot dat ik ken. Ik heb 1001 genotzuchtigheden, zonder genot valt niet te leven, en de oester zit bovenin. Actuele kunst staat op een gedeelde vierhonderdnegenenvijftigste plaats, plaats die het deelt met koeiendrek en snot. Reden waarom ik uiteindelijk toch De Morgen blijf lezen: ze schrijven amper over actuele kunst.

cd
Ali Farka Touré, Ry Cooder.

Charlotte Gainsbourg Quelqu'un dit: elle est la plus belle femme du monde.

Charvin een bepaald soort rood >zon

Corot Voortaan aan elke zin het vijfletterwoord Corot toevoegen: Reden waarom ik, Corot, uiteindelijk. Reden waarom ik uiteindelijk Corot. Reden waarom Corot uiteindelijk. Reden uiteindelijk waarom ik Corot blijf lezen.

After Corot nothing happened.

film
In een van de hoeken van het atelier is een zwart bord - het heeft met een film te maken, tot voor kort had Guillaume z'n studio in de belendende kamer - met volgende becijfering:

KILL THEM ALL
TEL KARL (KODAK)
LICHT 40
DE JONGHE 700
KODAK 700
ASSISTENT 200
REGIE 50
TICKET 1.500
LICHT 120
VINCENT 150
REGIE 50
totaal 3510 Dit komt me om een of andere reden bekend voor. Een banaan, Pickwick classic, vier appels, een voorraad Rooibos en aan het plafond een ouderwetse luster.



functie (quote) 'Een functie om fouten te maken.'

kleur >zon

Lodewijks Bart Lodewijks in Oudenaarde op een hoogtewerker 26 meter boven de begane grond. Brengt een krijttekening aan op de marktzijde van de Sint-Walburgakerk. Is bijna door een van de glasramen getuimeld.

Nietzsche Het gesprek komt op Nietzsche. Iemand vraagt zich af of hij schizofreen was. Wel is bekend, merkt Van Ryssen op, dat hij paarden kuste. Of Lars Von Trier in De Morgen: "Natuurlijk had Hitler ook een menselijke kant! Dat maakt het allemaal erger. Als je beweert dat er niets goeds over Hitler te zeggen valt, mis je het punt. Wat écht angstaanjagend is, is dat hij wellicht ook een liefhebbend kantje had."

politici Misschien wel de politicus van het moment, zegt iemand: Pascal Smet.

Rode Duivels (quote) 'Als ge naast uw schoenen loopt, kunt ge niet voetballen he.'

schilderkunst Fatalité de la peinture contemporaine: la photographie. Al die sukkeleirs die foto's naschilderen. Vlak, plat, het picturaal perspectief nul komma nul. Op enkele uitzonderingen na (Tuymans? Borremans?) is 't in de schilderkunst een globaal disaster. Bevrijd ons van die onzinnige bezigheid. Dus komt voortaan niet meer in croxhapox aan bod. Uitgesloten. Lijfstraf. Verbannen naar Siberië. En los daarvan: 80% van wat aan actuele kunst geproduceerd wordt, is volstrekt overbodig. Waarop Bart reageert (brede lach): als ik nu naar foto's begin te schilderen, win ik dan die reis naar Siberië?

schoenen De gele schoenen van Stijn.






Cursief
Stevens, Wallace >zon

tranen Chaim Soutine, der grosse Baum, 1942. (Le grand Arbre) Öl auf Leinwand, 99 x 75cm. Museu de Arte de Sao Paulo. Film, zegt Stef. Muziek, zegt Lise. Stefaan ook met boeken en opera. Keuzemogelijkheid: met boeken en opera of bij boeken en met opera en dan in de eerste plaats Wagner. Wat het gesprek op Nietzsche brengt. De geheelonthouding.

uiterste Het andere uiterste: iedereen kunstenaar. >schilderkunst

Vandenberg, Philippe
De meest erotische schilder. In het werk van Vandenberg is verf erotiek. Je schildert erotisch of je blijft van verf af. Reden waarom ik het vroege werk van Tuymans eigenlijk best interessant vind, 't is eroties, 't heeft verfkracht, 't is sensueel. In de schilderkunst gaat het om die kracht. Dat die kracht een meer inhoudelijke betekenis hebben moet, is onzin.

vergadering Afspraak in crox om 8 uur 's avonds: eerst Thomas Bogaert, dan Nicolas Leus, dan Dirk Zoete, wat later Stijn Van Dorpe en tenslotte ook Bart Lodewijks en Daniëlle van Zuijlen. Zennestraat 17 rue Zenne, tweede episode. Leus heeft een plannetje, Stijn wacht af, Bart komt met een voorstel, Daniëlle vindt het allemaal wat kort op de bal, Dirk overweegt een broodkast, Thomas twijfelt.
Wat Nicolas zelden deed: iets vanuit het atelier naar een tentoonstellingsruimte brengen. Stadium waar Bart niet eens aan denken moet. Dirk hanteert het klassieke concept, Stijn kocht gele schoenen. De barman dist een anekdote op. Bart gaf een fooi aan een flik nadat hij twee keer op rij voor een of andere futiliteit beboet werd. Gebeurde in Amsterdam. De flik kon er niet mee lachen. Het werk van Stijn heeft altijd met de context van een tentoonstelling te maken. Daniëlle ziet zichzelf als bindmiddel. Luik zou het Athene van het noorden zijn en Jacques Dutronc heeft een villa op Corsica. Het gesprek komt op Lars Von Trier, Charlotte Gainsbourg, Gainsbourg lui-même, Gainsbourg, zegt Bogaert, die elke avond met een ander ging. Ad fundum: Catherine Deneuve, 4 september 1981.

Zennestraat 17 Het openingsweekend van episode 2 valt samen met Bruxelles Bravo, het eerste weekend van oktober. In Brussel pakt croxhapox uit met twee projecten: op de derde verdieping een diptiek van Mil Ceulemans en Oana Cosug, op het eerste een experimentele mix met Dirk Zoete, Bart Lodewijks, Stijn Van Dorpe, Thomas Bogaert, Nicolas Leus en Daniëlle van Zuijlen. >afspraak >vergadering

zon De zon staat hoog boven het plein. Het Sea Kot gaat dicht. Iemand haalt z'n gitaar boven. Het gesprek komt op Oudt Holland en Charvin. Charvin heeft een bepaalde kleur rood die je, zegt Mil, alleen bij Charvin vindt. Oana heeft het over het werk van Stéphane Bailleux en ik herinner me een gedicht van Wallace Stevens, THE MAN WITH THE BLUE GUITAR
V
Do not speak to us of the greatness of poetry,
Of the torches wisping in the underground,

Of the structure of vaults upon a point of light.
There are no shadows in our sun,

Day is desire and night is sleep.
There are no shadows anywhere.

The earth, for us, is flat and bare.
There are no shadows. Poetry

Exceeding music must take the place
Of empty heaven and its hymns,

Ourselves in poetry must take their place,
Even in the chattering of your guitar.

Wallace Stevens, Collected Poems; Faber and Faber, p.167

Geen opmerkingen: