maandag 14 december 2009

maandag 14 december

cultuur op maandag In De Standaard een bladzijde over de financiële problemen van Wiels: Geld voor Wiels zit vast in politieke molen.
In De Morgen een bijdrage over videogames.

deur
De winter staat voor de deur. In de tuin ging het veldje Oostindische kers onder de knopen door. Vrieskou. Het dunne laagje ijs is net dik genoeg voor een dode vlieg.
Ik had Marc gebeld. Hij nam niet op. Wat later de mededeling dat hij de waterleiding in het magazijn met een deken heeft ingepakt en de installatie extra beveiligde met plastiek en isomo.







Ferdydurke
recent keyword activity Gombrowicz kontje. Maartje Somers in NRC BOEKEN (vrijdag 17 mei 2002) over het beslissende boek van Oscar van den Boogaard:
"Alleen zijn beslissende boek is al jaren hetzelfde: Ferdydurke van de Poolse schrijver Witold Gombrowicz, verschenen in 1937. Van den Boogaard: "Lezen is voor mij een vorm van projectie. Een boek gaat over de periode dat je het las, over alles wat je toen deed, de mensen van wie je hield, de landen die je bezocht. Ferdydurke is het boek van de periode dat ik ontdekte dat ik wilde schrijven. Ik kreeg het van uitgever Johan Polak bij wie ik debuteerde toen ik 25 was. Tijdens onze gesprekken verweet ik hem vaak dat hij vanuit de dood redeneerde. Óscar, je hebt nog alle tijd, zei hij bijvoorbeeld, jij bent zo jong, en de meeste van onze schrijvers zijn al dood. Terwijl ik op dat moment alleen maar bezig was met leven. Met: Ik! Ik! Met wat ik wilde, wie ik was."

lijstje
18u30. Aangetroffen in de papierklem /het boodschappenlijstjesklemmetje/ van een winkelkarretje op de parking van een colruytfiliaal:

visbouillon /// chips
pizza's /////// joke eten
koeken ////// diepvries rode vruchten
mayonaise (doorstreept) / 2 avocado's
rucola salade (doorstreept) / 2 citroenen
parmesan (doorstreept) / sesamzaadjes
pijnboompitten (doorstreept)
scampi's
broccoli
200 ml kreeftensoep

sluipweg Via een omweg toch sneller ter plaatse zijn. Meer afstand en meer hindernissen, hindernissen van het type verkeerslicht (hieronder eentje dat 4 minuten over het schaamrood doet), maar alles bij elkaar genomen - zonder toe te geven aan wat dikke Van Dale onder sluipweg verstaat - een relatief aangenaam parcours.
Van Dale karakteriseert sluipweg als een 1 heimelijke weg; - (wwb.) (secundaire of minder drukke) weg die, in strijd met de voorschriften, door snel of zwaar verkeer wordt gebruikt om de drukte van de hoofdweg te mijden
of 2 (meestal mv.) ter aanduiding van slinkse streken, listen, oneerlijke middelen: via sluipwegen met een niet gestaafd productiebudget aan de haal gaan

Geen opmerkingen: