Petra Petra legt uit hoe het zit. Ik ben Petra, zegt ze. Dat is Barbara en dit is Dimitri. Daar zit Dante. Jenny is de mama van Bob. Dante is geen familie van Bob. Dat is Peggy. Ik ben de mama van Dante, zegt ze. Chris is evenmin familie. Peggy is van Anne, Juta en Iva. Sisi is de dochter van Chris. Wacht even..., zegt ze. Lieven is de broer van Bob. Er is Carolus, merkt Bob op. En er is Carolus, herhaalt Petra. En Lieven is de vader van Dante. En dan komt Sylvie aan de toog staan. He, zegt ze. En Victor is de zoon van Bob.
inductie Door inductie kunnen we er van uitgaan dat Van Ryssen opeens tevoorschijn komt en het begrip inductie verklaren zal door 'we kunnen er van uitgaan dat de zon ook morgen weer zal opgaan' als voorbeeld te geven.
En dat de scherven op de vloer die van een wijnglas zijn.
En dat het wijnglas kapot is omdat iemand het heeft omgegooid.
En dat dat een deductie is.
Maar niet dat de persoon die 'Mevrouw, twee glazen rode wijn graag,' zegt Ulyses heet, uit Havana komt en aan een scriptie werkt. Aan wat voor scriptie weten we evenmin.
later Later staat iedereen op het woonerf. Mehdi is uitgeteld. Ze waren tot 9 uur 's ochtends bezig gebleven.
humongous Het Louisiana Museum of Modern Art is 8km from the Hamlet castle, in Denemarken, 40km north of Copenhagen. Het begon early sixties. The founder, a certain Knud, Svend can't remember, was into cheese wholesale. He bought a small house with a humongous garden set near the Baltic sea. Het museum dat intussen wereldwijd tot de grootste in zijn soort gerekend moet worden, heeft vooral contemporary art from the sixties. And we grew up with that, didn't we. In Denmark it is the first museum, Svend explains, to create a cafe and restaurant inside the museum. The garden is out to the sea. In the background one may notice the Swedish borders. It had untraditional beginnings, started as something small, they didn't have any technicians, locals made it run. Next to a program with huge exhibition projects they offered experimental work from unknown artists. And it was the first museum to add a museum for children.
What's that word, vraag ik, 'humongous'? Never heard that before.
'Les punaises..., imagine toi,' dit Adrien. Mehdi zou de foto in the black cube met punaises bevestigd hebben. Dat was me niet opgevallen.
Pourquoi conserver un oeuvre d'art, merkt Adrien op, wat later, als het gesprek op het Kunstkrematorium komt.
'Est-ce que un oeuvre peut ne pas être de l'art?' Dat is iets wat Duchamp gezegd zou hebben. Is het kunst of is het kunst.
Is het belangrijk om het Kunstkrematorium ook werkelijk te gaan bouwen of volstaat het vermogen om te weten dat het deel uitmaakt van een mogelijke werkelijkheid.
Alles is mogelijk, ook dat het niet gebouwd wordt.
envoie Zonder dat ik me om te bouwen heb, had ik het vermogen om een ander te zijn. Dat neem je persoonlijk.
Je pense, donc je suis, zei Descartes. En als je die bladzijde omdraait: dieu exciste parce que c'est comme ça. Wat Descartes zegt, is dat hij bestaat omdat hij denkt. Wat hij over het hoofd lijkt te zien, is dat hij net zo goed bestond als hij zijn bestaan niet gedacht had kunnen hebben. Je gaat niet discussiëren over parkeerboetes, ook al is de wettelijke macht van het ding quasi nihil. Dat soort firma's gaat uit van een schuld die zo totaal is dat ze 't zelf niet hadden weten te becijferen. Descartes zei het al: Dieu existe parce que c'est comme ça. A partir du moment où on le répresent, ou à partir du moment où on lui donne une importance, on se trompe. En effet, dieu est là, dans les têtes.
Het is de enige reden waarom we parkeerboetes betalen. Een andere reden heeft het niet.
L'arbre. Il est là. Côté mémoire. Mais quand même.
Aucun dieu, existence nulle. Il fait les papiers.
C'est la fatalité de nos amours: une contrainte. Le vide,
l'imbécilité.
zondag 8 mei 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten