vrijdag 27 november 2009

vrijdag 27 november

Een gure Atlantische storing striemt het landschap. In Deinze beland ik voor een gesloten deur. Kwartiertje schaftijd in de auto, eerst sigaret opsteken, iemand telefoneert me, dan de krant doornemen. In De Morgen houden ze het met beeldende kunst als gebruikelijk kort en bondig: iets over een expo met foto's van missionarissen en een halve bladzijde gezeik over de Turner Prize.
Over het korte oponthoud in Deinze geen duidelijk uitgesproken mening. Huiswaarts in een striemende Atlantische stortbui. Hier eerst wat kantoorwerk, vervolgens een half dozijn telefoongesprekken, dan weer wat kantoorwerk, snipvingeren in de boekhouding, getallen en cijfers samenbrengen, de eindafrekening van het brainboxproject. Hieropvolgend een helse rit van rue Knokke via de Bijlokesite en de Kortrijksesteenweg (waar ik wat post in een nog tot 7 uur operatieve postbus dump) over de Burggravenlaan, onder de autosnelwegbrug door, een site die kennelijk Bellevue heet, ook hier in ellenlange files belandend, in een slakkegangetje van kruispunt naar kruispunt, van stoplicht naar stoplicht, van wegversperring naar wegversperring, tot ik 50 minuten later monter en hongerig 't Gouden Hoofd betreed en in de ruimte achterin aan een reeds gereserveerde tafel plaatsneem, wat Phil oogluikend toestaat, ze komen pas rond een acht uur of acht, verneem ik. Ik bestel de dagschotel, een witloofsoep en het Ardeens gebraad met rode kool en natuuraardappel. In het pand naast 't Gouden Hoofd hebben vier jonge kunstenaars - Jeremie, Ditmar, Michiel en Bert - een kort, experimenteel en niet meteen voor publiek bedoeld project zodat het toch nog met een voltreffer eindigt.


Ik rij naar het woonerf, stap via de corridor tot in de zaal achterin. Met dat heen en weer gerij, heb ik de plaketten van Frederik Van Simaey over het hoofd gezien.

Halfnegen. Yoshimasa springt binnen. Hij heeft vier werken bij. One is a statue of Infant Margarita, ze is naakt, heeft een arm gebroken. First made it in clay, explains Yoshi, after that made a sillicon, after the sillicon a plaster mould. The final product is finished in some sort of acrylic paste. Two, the other statue, is a small male head with both oriental and Greec features. Drie en vier zijn twee schilderijen waarop telkens zijn jongste zoon te zien is. The images are based on Velazquez but far from a copy of the original, everything in it - size, disposition, color - is completely different.


handelingen

Een gat in de betonvloer boren.
Met een vod (een geruite vod) het betonstof wegvegen.
Een zware ijzeren staaf in het gat stoppen.
Infanta Margarita (ze heeft een opening in de linkervoetzool, in de rechter ook eigenlijk) over de staaf schuiven. Zo is er geen gevaar dat het kind omver tuimelt.
Naar de blauwe werkbak stappen. Zich over de werkbak buigen, er iets uit tevoorschijn halen.
Naar de trapladder stappen, de plek opmeten waar het schilderij aan de muur komt. Regen ratelt over het dak.
Het schilderij, had Yoshi uitgelegd, komt zo hoog te hangen dat het gelaat van de geportretteerde - een neef van infanta Margarita, in het origineel van Diego Velazquez zit het joch op een paard - net hoog genoeg komt om als hoofd plus romp zichtbaar op het onzichtbare paard te zitten.
Een boormachine optillen. De boormachine toch weer op de vloer leggen. Eerst de boor, size 14, afstoffen en opbergen. Dan de boormachine verplaatsen.
Een kort stukje van een rol papiertape scheuren. Het gat boren. Een plug in het gat aanbrengen en in de plug een vijs schroeven. Het schilderij ophangen. Het hangt scheef. Er een tikje tegen geven. Het hangt recht.
De positie van infanta Margarita aanpassen.
Het aantal modificaties is beperkt, tot veel meer dan een draaibeweging is het kind niet in staat.
Veertien jaar is ze, zei Yoshi.
Uiteindelijk toch maar zoals ze eerst stond. Dan het andere schilderij. A portrait of Yoshi's youngest son as A Spanish Prince. The portrait is a remarkable one.

We stappen door de corridor naar de zaal achterin en bekijken het werk van Karin.

We verplaatsen het door Freya Maes vervaardigde filmscherm.

Een gat in de muur boren met een groene BOSCH CSB 550RE.
Een spijker - een zwarte spijker - in het gat kloppen.
Een schilderij aan de spijker hangen. Hier heel even over tobben.
Infanta Margarita kijkt de andere kant op. Niets gehoord, niets gezien.
Ze ziet er wat sip uit. Als dat gespalkte armpje maar gauw geneest.


la infanta

She was meant to marry at the age of 14.
At the age of 14 she married a German king.
She was send to Genua, Yoshimasa told so,
travelled across the Alpes to visit her fiancé.
Later she was send to Italy twice
for a haircut. She eventually married the German king,
had four children and died at the age of 27.

Geen opmerkingen: