woensdag 23 mei 2007

woensdag 23 mei

9u - laptop

Mailtje van Dirk. Laat weten dat hij rond een of 10 de zaal definitief leegmaakt. Zat gisteren in Westkapelle en had geen tijd. Ik neem contact op met Google zelf om uit te zoeken hoe het met dat info@hi5-berichtje zit en verander de passwords. Het web is een web in alle betekenissen die dat woord had kunnen hebben.

11u

Dirk en Liesbeth. Liesbeth heeft crox2 gereinigd met een industriële vacuümcleaner. 'Dat beton maakt nogal wat stof,' merkt Dirk op. Liesbeth zit in de penarie met de houten wand. Ze wil het ding zo gauw mogelijk op de plaats waar zij de wand ziet, anders kan ze niet aan de opbouw beginnen.
Peter is in de corridor bezig. Ik doe het morgenvroeg, had hij gezegd. Rond een uur of 9 kwam Jeroen Laureyns een kijkje nemen.
Van Liesbeth verneem ik dat ze mankracht nodig heeft. Dirk laat weten dat hij later op de dag wel een handje wil toesteken. Ik bel Joris.
Het glas moet uit de twintig meter lange display. 'Gaat niet evident zijn,' geeft Peter toe, 'met wat vodden of zo.' De zuignappen heeft hij niet ter beschikking.
Ik verplaats de auto zodat Dirk door kan.
In crox2 voert Liesbeth wat herstelwerken uit. Buiten is het warm. Kinderstemmen ratelen door de lucht, van het speelplein aan de overkant van de straat. Pluisjes warrelen over het woonerf.

14u00 - Oudenaarde

We hebben ingeladen, alles op de inhoud van twee vitrinekasten na. Joris is het er mee eens dat het plein van de Tekenakademie een mooie plek is. De box van CarianaCarianne gaat in zijn auto. Ook de in formol zwemmende konijntjes van De Waegeneer. Of we dat schoolbord meenemen, wil Annick weten. We drinken koffie in het directielokaal.
De Schelde deint. Tegenwoordig staat er in de Schelde meer water dan in het Amazonebekken. De wind tovert craquelé over het wateroppervlak. Binnenschepen schuiven door het strak aangetrokken water.

De steenweg Oudenaarde-Gent ligt bezaaid met rotondes. Een mooi en gezellig meervoud.
Ik neem een rondpunt altijd via het baanvak ter linkerzijde, voorbij de lijn auto's die ter rechterzijde aanschuiven; dan snedig dicht tegen de binnenzijde van het rondpunt aan. Het scheelt een stuk.

15u00 - crox

Yannick, Antoine en een zekere Denis ruimen de stockruimte achterin op. Ze logeren bij Nicolas Leus, blijven meteen de hele week, tot zaterdag. Zaterdag is er veel te doen in Gent: het Museum van Schone Kunsten opent de deuren en er is een project in HISK.
Een jonge vrouw betreedt de hall. Ze komt voor Gregory en heet Els Jacobs. Later verneem ik dat ze aan La Cambre studeert en sjaals ontwerpt.
Er is een duidelijk waarneembare verschuiving, vroeger hadden we naast Vlaamse kunstenaars vooral kunstenaars uit Duitsland en Amerika, nu is er een toevloed van kunstenaars uit Frankrijk en Wallonië. We hebben een sluis op het zuiden gecreërd.
Le Président Fondateur van GM lui-même betreedt de croxruimte. Hij en Huges, een Parijse kunstenaar die sinds enkele weken in Brussel woont. In de mediaruimte activeer ik de videofilm van Ian Kesteleyn. Yannick komt er bij staan. We bekijken de film.
'Hij is nog niet afgestudeerd - aan zijn laatste jaar bezig?' informeert Joris. Wat ik bevestig. Ian studeert dit jaar af aan La Cambre. Aan La Cambre doen ze zijn schilderwerk af als 'Ecole Flamande', waarmee ze wellicht Tuymans bedoelen. Het werk van Ian is interessant.
Gregory neemt de codex door. De codex is in het Nederlands, hij verstaat er geen fluit van. Els leest ad hoc een vertaling voor. Liesbeth wandelt de croxruimte binnen.
'Frankrijk,' stelt Joris, 'is voor heel wat zaken stukken goedkoper.' Prints bijvoorbeeld. Het scheelt een stuk.
We inspecteren crox2. De vloer is proper gemaakt. Nu die wand nog.

Ik stel Liesbeth aan Gregory, Els en Huges voor. Later komen Antoine en Denis er bij staan. Yannick is bezig.
Antoine en Denis willen een biertje.
'C'est difficile de sortir de Liège,' zegt Antoine. We zitten in de mediaruimte en bekijken de film van Ian. Het camerawerk is van Joost Wijnant. Iedereen is onder de indruk van de documentaire film. Goed gefilmd, goed gemonteerd. 'Liège,' Antoine nuanceert, is een stadje van intieme cirkels. Na een jaar of vijf ben je er op uitgekeken. Iedereen kent iedereen. Je ziet altijd dezelfde mensen. Een doorbraak naar het noorden is heel erg moeilijk. De Luikse scene zelf staat niet open voor het noorden.
De film van Ian spoelt over ons heen. We vragen ons af welk woord er op het object te lezen valt en ontdekken dat het om het woord 'object' gaat.
Liesbeth, Gregory en Huges betreden de mediaruimte. We bekijken de film nog een keer, en dan nog eens. Huges is uitermate gefascineerd. 'C'est une procession... C'est vraiment une procession.'
'Mais pour un dieu qui n'existe pas.'
Het gesprek komt op de ingreep van Gregory Decock in de mediaruimte, Un style et les gants. Huges vindt het sexy. Sexy crade, bedoelt hij. Crade staat voor sale. Dirty.
Gregory zelf ziet het anders. Rose staat voor cochon: het roze is het roze van roze varkentjes. 'Le gentleman décadent,' glimlacht Huges opmerkzaam. 'Il est un gentleman décadent.'

Huges stopt me een portfolio toe. Ik neem het werk door. Freeparty's (of raves) aan de périférique, in een grootwarenhuis. Een ander werk, YES, heeft hij meerdere keren uitgevoerd. Het woord is samengesteld uit drie tekens: de yen, de euro en de dollar. De freeparty's, vertelt hij, vinden op een volstrekt irrelugiere, anarchistische manier plaats. Iemand met een soundsystem, meer heb je niet nodig. Zo'n freeparty kan om het even waar plaatsvinden, 'sans autorisation, naturellement', in bos of open veld. Het verschil met raves is dat freeparty's gratis zijn. Maar ook de wet heeft zich aangepast, nu nemen ze alle materiaal in beslag - vroeger kon dat niet - en dat materiaal wordt vaak ook meteen vernietigd.
Freeparty's gaan in tegen de verrechtsing van de maatschappij. Wie aan freepartry's deelneemt belandt af en toe in het gevang. In Frankrijk is het de nieuwe tendens: de politie arresteert en sluit op.

We hebben het over Akim Bey, auteur van T.A.Z. 'Totale anarchie staat gelijk aan onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid.' Binnen deze beweging is GM net zo goed typisch als atypisch.

Ik vraag Gregory of hij het project van Zoete gezien heeft, 'le projet beton'.
-Le projet bouton?
-Beton. Le project beton. Dirk Zoete. T'as pas vu son projet?
-Ah... Le projet bouton... Des boutons? (Gregory is in de war, staart naar het plafond)
-Mais non. Mais non. Ecoute. Mais un projet bouton, ça ne serait pas mal non plus.

Yannick heeft een probleem met zijn computer. Hij zit in de rats. Nicolas stuikt toe. Liesbeth wil een potlood. Huges wil weten of ze het dak kunnen gebruiken. Voor het project volgend jaar, bedoelt hij. Ik leg hem uit dat we net een nieuw dak hebben. Het terras kunnen ze natuurlijk wel gebruiken.
Johan Gelper is er niet. In de kubusruimte is flink doorgewerkt.
Gregory heeft het over een recent project, le project Palais Royale. Aan het hekken van het Koninklijk Paleis in Brussel heeft hij een heleboel stickers gekleefd. Paar dagen later was de plek gebarricadeerd en stond er politie. Van dit project brengt hij een foto in als croxcard.
Nicolas heeft een oud werk getraceerd, uit de brainboxperiode. 'Eén van mijn betere werken,' grapt hij.
In crox3 zit Yannick bovenop de richel van de stockruimte, drie meter hoog. Yannick, Antoine en Nicolas discussiëren over hoe ze het moeten aanpakken. Ze willen een draad die de hele ruimte domineert. Een wasdraad. 'Il ne faut pas que ce serait trop haut,' meent Yannick.
Denis zit op een van de stoelen en kijkt toe. Antoine is met een digitale camera bezig. Op de muur ter rechterzijde is een blauwe rechthoek.
Telefoon van Wouter Decorte. Ik inspecteer de stockruimte achterin. Een interessante verschuiving.
Nicolas is met een tekening bezig. Hij tekent een stadsplan. De display in de gang, stel ik vast, is half ontmanteld. Liesbeth verwacht twee personen die met het verplaatsen van de muur willen helpen. Een ogenblik later maak ik kennis met Jef, hij is nummer één. In de kubusruimte is Nicolas bezig. Hij zoekt naar de restanten van zijn bijdrage aan het project in Oudenaarde. 'Ik ga dat in de auto leggen,' zegt hij.
Iemand van de firma Canon belt me. Ze komen de machine vrijdag ophalen.

In de gang sta ik oog in oog met de doos van crox 118, het project van CarianaCarianne. Er is een pak waarop Yannick met zwarte stift de mededeling !!!très fragile!!! heeft aangebracht.
Nicolas gaat ervandoor. Hij springt op z'n fiets, de stok - zijn meesterwerk - steekt als een vislijn over de stuurstang uit.
Peter Morrens heeft z'n werk in de gang gestockeerd.
'C'est brainstorming,' lacht Yannick, 'c'est brainboxing. Le boxbrain, quoi.' Brainbox is overal.
Hij draagt een witte teeshirt met de mededeliong KARL MARX STRAND.
Ze stockeren het hout in de stockruimte.

In crox2 heeft Dirk Zoete de leiding genomen over het verplaatsen van de houten wand. Voorlopig assisteren Liesbeth, 2 handlangers en ikzelf. Wouter Decorte betreedt crox2. Dirk maakt de steunbalken los. De eerste knikt omlaag en blijft als een spoorsignaal aan de muur hangen.
De muur moet diagonaal, zegt Liesbeth. Dirk en Wouter bespreken de situatie. Wouter is vertrouwd met deze materie. Ze kruipen om beurten op de stelling, hij en Dirk. Dit soort werk gaat voor Dirk op automatische piloot, hij heeft het vaak genoeg gedaan.
'Het is nu al de tweede crox-tentoonstelling op rij die ik aan het opbouwen ben,' grapt hij.
De derde.
Het tweede steunpunt vereist extra voorbereiding. Het staat los in de ruimte.
Peter Morrens is in de corridor bezig, breekt de display af. Denis steekt een handje toe.

Geen opmerkingen: