9u
Hogeschool Gent - Kask. De lokalen waar vroeger de afdeling 3D een stek had. De andere juryleden zijn Els en Jimmy. We drinken koffie.
1. Documentatiemateriaal. Een korte tekst - niet meer dan een alinea - over craften, uiers en de lievelingskoe. Een ander quarto geeft enkele bijzonderheden over de gevolgde werkwijze: lussensteek, tricotsteek, ribbelsteek. Het idee is een patroon van 138 steken opzetten. Iemand merkt op: 'Ik vind dat wel goed, dat misplaatst materiaal' - de uier van een koe in een blauw tricootje van tussen- en ribbelsteken. 'Kijken hoe ver ge kunt gaan met die materialen,' merkt iemand op. Ik heb bedenkingen maar formuleer ze niet. De studente merkt op dat aangeklede hondjes haar aan barbies voor volwassenen doen denken. Ze plannen een rijdende tentoonstellingsruimte in een caravan: Exposee Roulee.
In de gang, vlakbij de rookruimte, is een verbodsteken. Het is verboden om er te roken. Over het verbodsteken heeft iemand met viltstift de slogan 'verbodsteken' geklad. Aan het verre eind van de gang barricadeert een roze affiche een afgesloten ruimte: TWIJFEL - witte geblokte letters op een roze fond. We verzamelen voor de deur van lokaal 0276.
2. Digitale projectie. Het werk van een studente die via chatten digitale identiteiten creëert. Interessant, zolang ge maar weet wat ge er mee aanvangen moet. Een wierookgeur van journalistieke reflecties. De chattende studente heeft volgende identiteiten gecreëerd: de motorchick, de countrychick, het gabberwijf, het jeugdhuistype, de Vlaamse boerin (scoort nul terwijl het gros van de andere types een 8 op 10 haalt), de moslima, de vrijgezelle dorpsvrouw, de simpele knuffelbeerfan, de hiphopstah, de punk, de blonde stoot, de volslanke sympathieke vrouw, de R&B chick, de hippie, de cybergoth, de modestudente, de seut, de biochick, de butch, de metalchick, de conservatoriumstudente en tenslotte ook Miss emokid.
'A woman,' merkt iemand op, 'is as good as her phantasies.'
Tijdens de tussen-evaluatie worden begrippen als middel en doel te berde gebracht; de vraag of er iets aan toegevoegd werd. 'Nu noemen ze het onderzoek,' merkt Sjoerd op, 'vroeger was het gewoon je werk ontwikkelen.'
3. 'Wegens geld- en wegens tijdgebrek kan ik het niet doen,' merkt een van de studenten op.
Iets niet doen is gelijk aan nul.
Je moet altijd meer doen dan wat je aan kan. Einstein. Het is een bekende formule. De snelheid van het licht definieert het kunstenaarschap. Wat je aan kunt is niets. Je kunt helemaal niets aan: iets per toeval tegenkomen; het toeval plaatsen; een beeld verplaatsen naar een ander beeld, iets niet gemaakt hebben, een filmpje proberen maken; het niet maken; iets mag groter zijn maar is het niet. Alles is goed zolang het maar met die snelheid van het licht gebeurt.
4. Drie functies één voorwerp. Multifunctionaliteit. De studente die zich nu aandient werkt aan een project voor Kunst in Huis. Het prototype is niet af. Ze is er sinds zes maanden aan bezig. Het zou om een samenwerking van 3 of 4 personen gaan.
In de gang bots ik tegen de affiche met het letterwoord TWIJFEL aan. Onder de affiche heeft iemand een bruine koffiefilter aangebracht waaruit een grijswitte pluim steekt.
De juryleden tafelen in De Baskuul, een plek waar je ook buiten in de binnentuin plaatsnemen kan. Bob bestelt aspergekroketjes met grijze garnalen, Sjoerd de Putanesca, Jimmy en van gaan voor het slaatje met kortgebakken tonijn. Na het middagmaal betreed ik heel even de machinekamer, het lokaal is volgestouwd met tekstvoorraad. Ik wil zijn in Afrique, schreef iemand op de zwarte wand. De ritmische verschuiving is een interessante trouvaille. Met een simpel retourtje doe je Zimbabwe of Zanzibar of Mozambique. Iemand anders schreef: 'Deze lijn is 23 seconden lang.'
Ter linkerzijde bracht iemand volgende mededeling aan: Het was maar EEN EGEL.
Er staat zo veel op het zwarte bord dat ik er niet wijs uit raak.
Bob betreedt het lokaal. Die lijn en de mededeling dat de lijn 23 seconden lang is, is van Kelly, verneem ik. Vlakbij heeft iemand volgende woorden aangebracht: TAXUS DE HEILIGE GIFTIGE. Het is de titel van een korte, didactische mededeling: "De taxus is zeer giftig. Eet de bessen niet. Of knabbel er toch niet op! De pitjes in het rode vruchtvlees zijn ook giftig!"
Interessant. "De pitjes in het rode vruchtvlees zijn ook giftig!"
Ik wandel de gang op en tref er Bob aan. Hij sluit het lokaal af waarop met grote witte letters het woord TWIJFEL werd aangebracht.
5. Iets is voor de grap en is dan voor een ander bedoeld - of, iets is voor de fun en is dan voor jezelf.
De film die we te zien krijgen heeft 'schoondochter gevraagd' als titel. Op de lap-gestuurde projectie is de titel een stuk langer: Schoondochter gevraagd in schoondochtergevraagd. Het hoofdpersonage is hilarisch.
6. Een verwilderde tuin. Iemand brengt de term sjamanisme te berde; voor de studente is sjamanisme een lexiconografische referentie, meer niet. Het bodemonderzoek definieert zure grond, keitjes. Bladluizen belegeren een rozenstruikje - een bij deze variëteit gebruikelijke aandoening; op gegeven ogenblik is er een kleine vogel en die eet de bladluizen op. Hierop volgt een demonstratie van de flowform.
7. De Singer naaimachine van Jespers. De naaimachine van Naomi heeft een bleekblauwe kleur. Op het houten blad van de machine een collectie naaigaren: groen, cadmiumgeel, ook een zachtere variant, mauve, donkerbruin. Een zwarte spoel met de laatste lussen van een wit koord. Millwards Needles, betweens 9, made in England - drie panasonic batterijen en een speldenkussen.
'In the eye of the beholder,' merkt een van de leerkrachten op.
8. Een negerin met de vleesrode lippen van een tulp. Dan verknipt - modemonderzoek als evidente vrijetijdsvariant - en in een kleurige puzzel als glasraam, of wat een glasraam had kunnen zijn. Stickers, één ervan met het onderschrift NEVER STOP ESCAPING. Dit sluit aan op de film van een nude performance met coax-kabel. 'Ge moet dat interlacen,' suggereert Jimmy.
In een met takstructuren overwoekerd lokaal zijn twee dames met de voorbereiding van de vernissage van Exposee Roulee begonnen.
donderdag 10 mei 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Beste Hans,
hoe heb je alle typetjes kunnen onthouden? Opgeschreven? Ik wou graag nog wat meer weten over uw mening over de werken van 3-D. 3de bach. jury vorige donderdag. en die van mezelf. Eigenlijk vooral die van mezelf. Ik heb wel vermoedens maar ik wil het toch nog eens lezen. Ik ben Elga, de countrychick.
Groet.
Een reactie posten