zondag 6 mei 2007

zondag 6 mei

'De nelft van de dorpelingen heet Van Cauter,' brengt Jos te berde.
Steffie lacht.
Ze herinnert me er aan dat ze Pilz een duwke moet geven.
'Ja, geef Pilz een duwke,' zeg ik.
De moeder van Steffie is met iemand uit Senegal.
'Ik ben blij, van mijn kant' zegt Jos, 'dat mijn Spaans zeer goed is.'
Dat zijn Spaans zo goed is?
Ik verspreek me en zeg brox-cox.
'Shit, ik ben weg,' zegt Steffie.
De muizen, de muizen, de muizen. De muizen houden het beschaafd.
Gisteren een man of dertig.
'Ge moet Pilz een duwke geven,' zeg ik.
'Ja, ik zal Pilz een duwke geven.' Ze lacht.
Allez, ligt Senegal nu onder of boven Mauretanië? Jos resumeert: eerst Marokko, dan Mali, dan Senegal. Geef mij een pintje, zegt Jos.
Allez vooruit, ik betaal.
'Mali, dat ligt toch in Azië,' zeg ik.
Steffie lacht zich een kriek. Mali in Azië, allez gij.
In Senegal hebt ge schone mensen, zeg ik, en de huizen hebben geen deuren.
Steffie heeft er huizen met deuren gezien.
Ik ben niet in Senegal geweest, zeg ik. Steffie wel.
'In feite zijn die Afrikanen wel plezant,' brengt Jos te berde. 'Ja. In feite zijn die Afrikanen wel plezant.'
Jan Dheedene springt binnen.
'Ah, Jan.'
Ongeveer op hetzelfde moment Ann. Ook het dochtertje van Ann komt aansloffen en houdt zich later met een van de stoelen bezig.
Steffie trapt het af.
'Pilz een duwke geven,' lacht ze.
Badebukse brengt zichzelf te berde, inhaleert het werk van Zoete.
Dheedene heeft het over zijn paletten. Een van zijn schoonste en vroegste paletten heeft hij aan een lief cadeau gedaan.
'Daar moet ge mee opletten,' zeg ik.
En nu is hij dat palet kwijt.
'Vrouwen,' zeg ik.
Dat valt bij Ann in het verkeerde keelgat.
Hoeveel keelgaten heeft een mens?
'Mannen!' risposteert ze.
'Allez, gij zegt mannen, ik zeg vrouwen, dan zijn we rond,' zeg ik.
Ingrid springt binnen. Badebukse is aan een tournée génerale door de ruimtes bezig.
Jan zegt dat hij het van het beste vindt dat hij gezien heeft.
'Ge moet het wel weten - anders kunt ge het niet weten,' zegt iemand.
Ingrid is vies. 'Ik ben vies,' zegt ze, 'omdat ik mijn goesting niet kan doen. Maar eigenlijk is 't mijn eigen fout.' Ze is gefrappeerd door het werk van Gregory.
'We zijn naar Domburg geweest, gisteren,' neuzelt Jos. Jos promoveert. 'Echt een schoon dorp. Daar aan zee, Domburg. Vorige week zat ik op een strand in Tel Aviv, gisteren Domburg.'
Ze hebben een schoon strand in Domburg, dat is nog wat anders dan de Belgische kust.
'Tel Aviv,' meent Jos, 'is een vieze stad. Vies is het daar. Een jeugdbeweging die ons heeft weggejaagd. Echt. 't Zijn verschrikkelijke mensen. Iedereen loopt daar met een Kalashnikov.'
Met Badebukse komt het gesprek op Rare Meat en Zappa.

Geen opmerkingen: