vrijdag 27 augustus 2010

vrijdag 27 augustus

1. 'Longtemps, je me suis couché de bonne heure. Parfois, à peine ma bougie éteinte, mes yeux se fermaient si vite que je n'avais pas le temps de me dire: "Je m'endors." Et, une demi-heure après, la pensée qu'il était temps de chercher le sommeil m'éveillait: je voulais poser le volume que je croyais avoir encore dans les mains et souffler ma lumière; je n'avais pas cessé en dormant de faire des réflexions sur ce que je venais de lire, mais ces réflexions avaient pris un tour un peu particulier; il me semblait que j'étais moi-même ce dont parlait l'ouvrage: une église, un quatuor, la rivalité de François I et de Charles Quint.' Zo begint A la recherche du temps perdu.
Over de tijd die we suffend en slapend doorbrengen, waar makkelijk een dagtaak van gemaakt kan worden, het is een industrie als een ander, 2.400 bladzijden of een eeuw, het lijkt op hetzelfde neer te komen, er is alleen gezegd wat we al wisten en van dat raadsel is alleen één stukje zoek geraakt. Maar dat vinden we wel. Er is geen reden tot paniek.
Zo begint het. Vierhonderd bladzijden of een eeuw, het maakt weinig uit.

2. 'Van deze historische datum in de geschiedenis (van croxhapox) wou ik jullie toch even op de hoogte brengen.' Zo begint het mailtje van Kapitein Coene. Het crox-beeldarchief op flickR overschreed de kaap van 10.000 afbeeldingen. De tienduizendste afbeelding is een foto van crox 328, het tweede instalraam van Ann Vandersleyen. Wie zelf een flickR-account aanmaakt, wat gratis is, lees ik, kan toetreden tot de familie of orde of groep van het flickR-croxarchief en op die manier nog meer beeldmateriaal doornemen. 'Ik denk niet,' liet Van Ryssen zich ontvallen, die zelf intussen 150 encyclopedie-items naar het Engels vertaalde en voor die encyclopedie een neologisme bedacht, de croxcyclopedie, 'dat er een soortgelijk archief bestaat in B.'

Geen opmerkingen: