woensdag 19 maart 2008

woensdag 19 maart

Offerlaan 5, de tweede verdieping - op het tweede zijn de lokalen van Vrije Grafiek. In het computerlokaal is de klok blijven stilstaan op twintig voor 8. Een zekere Kato had me gebeld. Frank Vande Veire is in gesprek met een studente, ze nemen een tekst door. Kristof toont de simulatie van een videoproject.
Ook Kato - die in het tweede jaar nog met diepdruk bezig was - is geleidelijk aan geëvolueerd naar een digitale verwerking van het basismateriaal. Tot ze besloot om er maquettes van te maken. En dus onvermijdelijk de indruk dat ze aan een omgeving toe is die nieuwe impulsen aanbrengt, Mixed Media bijvoorbeeld of Multimediale. De rondgang in het imposante lokaal op de tweede verdieping van Offerlaan 5 werpt me terug in het Siberische stof van handelingen en bezigheden die geen vaste grond lijken te hebben. Vrije Grafiek heeft veel weg, dunkt me, van een smalle steeg die helemaal aan het eind (rechtstreeks zonlicht is er al helemaal niet) op een bakstenen muur uitloopt zodat je noodgedwongen rechtsomkeert maakt.
Na de rondgang op het tweede spring ik even bij Beeld en Installatie binnen. Later, rond de middag, ga ik in De Blinde Reiziger langs. Hier een interessante uitgave, 'Cinéma' van Tanguy Viel, een publicatie van Les Editions de Minuit. Van Perec een exemplaar van de eerste editie van 'La Vie Mode d'Emploi', de verschijningsdatum is 25 augustus 1978 - Patrick glundert, het gaat met onbetwistbare zekerheid om een exemplaar van de allereerste editie. De prijs is navenant.

Guido belt me en zegt: Claus is dood. Rond een uur of drie zou Jef Lambrecht op de radio het verdict wereldkundig gemaakt hebben: Claus dood. Het kan bijna niet anders of Jef moet dat gisteren al geweten hebben.

Geen opmerkingen: