zondag 8 september 2013

Sortir d'Avignon

Sortir d'Avignon, zich van Avignon verwijderen, implique se diriger vers la périférie. Die périférie staat gewoonlijk aangeduid met de woorden TOUTES DIRECTIONS, maar in Avignon is er niettemin de keuze tussen Orange, in het noorden, Marseille, in het zuiden, en Cavaillon, Salon & Aix en Provence, Cavaillon dat zich vlak bij Avignon bevindt en Aix-en-Provence op 60 kilometer. Se diriger vers la périférie houdt bovendien onvermijdelijk in dat je in des zones d'activités belandt, een weerbarstig gebied waar economische activiteit woekert, groothandels en snelbouwketens hebben er hun vestigingen. Direction Cavaillon/Aix-en-Provence, de weg die ik neem, heeft alles ter linkerzijde, een Monsieur Meuble en een Partiworld, wat verderop le H&H, créateur de meubles, laat ik maar niet ingaan op de rotzooi die ze er te koop aanbieden, en dan nog wat verderop de Cuisenella, een superette Bio, brasserie inbegrepen, een Ixita, de St.Maclou, een MacDonalds, een Hippopotamus en ergens halverwege het eind naar het eerstvolgende rondpunt ook nog een Auchan en nog wat van die dingen. Na het tweede rondpunt, ik gok na vijf kilometer, bevinden zich opeens toch weer bomen naast het wegdek. Landschap zou ik het niet noemen. Het is een landschap dat aan zo'n wegrand thuishoort en zonder die weg niet eens bestond. Aan het derde rondpunt staat oleander. Hier neem ik le chemin à droite. Het landschap begint en het is bewolkt. Aan het vierde rondpunt krijg ik de keuze aangeboden tussen Aix of Salon-en-Provence. Je prends la route gauche. Een tel later passeer ik een rivier, la Durance.

Geen opmerkingen: