dinsdag 27 november 2007

dinsdag 27 november

Beeldende kunst in de dinsdageditie van De Morgen? De schilderijen van Toon Hermans zouden op een veiling meer dan 400.000 euro opgebracht hebben. Op dat ene berichtje na - een veiling van schilderijen van Toon Hermans - geen woord over beeldende kunst, het woord actueel durf ik niet eens uit te spreken, geen letter, niets. Wel geven ze af op de nieuwe layout van HUMO, apetrots op de klerezooi die ze zelf elke dag door het spuuggat jagen. Ik wil m'n geld terug. Een euro is een euro.

Het dagbegin kon niet beter. Herejezus, bedank de klootzak die rond een uur of acht van plan was om me uit bed te bellen en zich uiteindelijk bedacht. Wat ik gisteravond uitvrat? Of het uw zaken zijn wat ik gisteravond uitvrat. Nee nee, kom. (dringt aan) Goed, ok, (plotse inschikkelijkheid, welwillend) ik zal het zeggen. Maar (houterig, acteerprestatie niveau Thuis, aanverwanten) alleen omdat gij het zijt he. Ik ben in Sphinx naar de laatavondvertoning van Auf der andere Zeite geweest. Zijt ge nu content. Dat was in zaal 1. Er zaten vijf mensen. Moet ge meer weten. Als ge Shygulla nog eens in een film wilt zien. Hoor ik u nog, hoor ik u nog. En let op de dakpannen. Ik zat gelijk te snotteren. Die scene in het hotel. Man man man. Ik beende over het plein, koleirig, kwam tot betere gedachten. Het zou kunnen dat ik om een of andere reden aan Perros denken moest, wie zal het zeggen.
Eind november ligt Gent er na middernacht verlaten bij. Aan het oude postgebouw staan twee taxi's dwars over het voetpad. Een lichtheid komt over me, een genot, het oude gevecht.
Ik moest aan Shygulla denken die dik geworden is, een stuk vetter dan Fassbinder ooit geweest is. God, en wat een acteerprestatie. Ho ho ho. Ho ho ho.
Vrolijk wandelde ik huiswaarts.

Geen opmerkingen: