donderdag 4 juli 2013

een avond

Juan scheldt me verrot. We zitten op het terras van Minor Swing. Er is een dame. Een van de handpalmen van Juan zit vast aan de dame. Hij begint over m'n oorring te zeiken. Het verbaasde me dat de hersenhelften, die hij op een of andere manier toch hebben moest, zich daarmee bezighielden. Je nodigt me niet uit, roept hij. Zonder het nog ingewikkelder te maken, probeerde ik uit te vissen wat hij daarmee bedoelde, tot ik opeens begrijp dat hij wellicht bedoelt dat we hem niet gevraagd hadden om in het kunstencentrum een concert te geven. Omdat hij te duur was, herinner ik me. Hij had toen een tapasbar in Oudburg. Ik kwam er af en toe. Je kon er lekker eten. Nu is 't een frituur. In 1999 had hij in croxhapox een fabelachtig concert ten beste gegeven tijdens een vernissage met projecten van Marc Maet en Michaël Borremans. Ik denk trouwens dat het ook toen was dat ik besefte dat ik weer naar Spanje moest. Wat ik deed. Ze hadden gedanst op de muziek van Juan. Marc vertrouwde me toe dat hij niet wist waar hij het had. Hij had een Porsche, herinner ik me, en één keer, op een avond, had hij z'n Porsche vlak voor huisnummer 54 geparkeerd.
Ik antwoord niet op de beschuldigingen van Juan, nu we op het terras van Minor Swing tegenover elkaar zitten. Hij had maar niet over die oorring moeten beginnen. Regen zeilt over het wegdek. Zo is het nu eenmaal natuurlijk, ik word de hele tijd door aangevallen, zelfs door mensen waar je het niet van verwachten zou. Een man met minirok en collants en hakken is kennelijk zo'n heikel ding dat ze er op Mars geen plaats voor hebben. Het is niet moeilijk om te begrijpen dat het ook werkelijk zo is, met het nog altijd geldende kader zijn man en vrouw aparte dingen. Een man is stoer, een vrouw kan zich wat minder permitteren. Het feminisme is eigenlijk ook wel gestrand op het feit dat een vrouw een broek dragen kan, wat na verloop van tijd opeens aanvaardbaar leek, en dat ze kon doen wat ze maar wilde doen. Zolang de omkering onaanvaardbaar is, heb ik toch wat vragen bij dat femenisme. Wat bedoelen ze met het argument dat man en vrouw gelijke rechten hebben.

Geen opmerkingen: