donderdag 11 juli 2013

vandaag

In wat De Morgen vandaag publiceert, gaat het bijna uitsluitend over marketing. Op het rooster met het gebruikelijke veelvoud aan veldjes is alleen dat veldje ingekleurd: 4,5 miljoen Belgen betalen te hoge gsm-rekening, Vlaams, Vlaamser, Kris, De zesde staatshervorming in centen, Snoep brengt half miljoen per dag op, Met ons spaargeld komen we er niet. Zelfs bij de afbeelding van een eekhoorn hoort een bedrag: 220.000 euro. Wie zijn de mensen die zo'n krant samenstellen, waar zijn ze mee bezig, waar liggen ze wakker van. Is er niets beter te verzinnen dan het de hele tijd door alleen maar over geld hebben? OK, akkoord, ze schrijven over Syrië, ze schrijven over Egypte. We weten dat het bloedbad in Syrië ook alleen maar aanhoudt omdat Poetin wapens aan Syrië wil kunnen leveren. We weten net zo goed dat de Tour de France niet veel meer dan een perverte luxe is. En wat ik eigenlijk ook best gek vind: Standard & Poor's vindt Italië (bijna) rommel. 'E allora?' Vanuit welk perspectief zou Italië... Z'n status als grote economische mogenheid kwam in het gedrang. Dan zou ik daar toch maar voor gaan, als ik Italië was. In de wereld gaat het teveel alleen maar om geld. OK, akkoord, ik trap een open deur in. Alsof niemand merkt dat het ook maar voor geen nanoseconde op een kier komt te staan. Er is maar één mogelijkheid eigenlijk, we moeten af van die economische belangen. Hoe dat zou kunnen? Geen hond die het weet.
En dan lees ik ook nog dat ze in Cadzand appartementen gebouwd hebben. Verrek. In De Standaard hadden ze het daarover. Een reporter is in Cadzand langs geweest, heeft er foto's gemaakt: het oude Cadzand: het nieuwe Cadzand. Dat nieuwe Cadzand willen ze niet zo over de richel, lees ik, dat het op Knokke gaat lijken. Kunnen ze zo'n strandje gewoon simpelweg niet met rust laten? Er is toch helemaal geen vooruitgang. De mensheid is er veel slechter aan toe dan pakweg 300.000 jaar geleden.
Ach, ach.

Geen opmerkingen: