maandag 17 december 2007

maandag 17 december

Of er al interessante foto's opdoken van Alizée Poulicek? Geen idee. Zo'n miss-verkiezing lijkt me zowat het stomste dat ze ooit bedacht hebben. In De Morgen hebben ze er een bladzijde voor over. Op de cultuurpagina's pakken ze uit met een klavertje-drie van schoften die miljarden verdienen aan de kredietcrisis. Of de kunst van de juiste belegging. Over beeldende kunst hebben ze het niet, valt niet veel zinnigs over te zeggen trouwens dus dat hebben ze goed gezien. Groepjes verwaaide toeristen sukkelen dik ingeduffeld over het voetpad. Een tijdelijk vriespunt, het nijdige gegons van een dikke vlieg achter de neergelaten velux en het trage op gang komen van een project. De tweede editie van BRAINBOX is op gang geschoten. Intussen hebben al zeventien kunstenaars toegezegd. Tientallen anderen werden aangeschreven maar het duurt wellicht nog wel een tijdje voor we aan de volgende fase, het samenstellen van de groepen, kunnen beginnen. Dit laatste gebeurt in overleg en met akkoord van alle betrokkenen.

Ik open 'Novento poemas ùltimos' van Fernando Pessoa op bladzijde 199, een uitgave uit 1995 van het Madrileense Hiperion, en lees:
'NO quiero rosas mientras haya rosas.
Las quiero cuando no las pueda haber.' Ian aan de telefoon, eerst dat hij woensdag eerstkomend rond een uur of acht z'n werk komt ophalen, later met een meer exact tijdstip. 's Ochtends had Jan Dheedene me getelefoneerd. Een ogenblik eerder had ik 'Met de huid geschreven' van Aleksander Wat ter hand genomen, een uitgave van Meulenhoff. We spraken af dat ik woensdagochtend eens bij Link langs zou gaan waar Jan een solo project heeft. 'Hoe zouden we anders kunnen leven,' lees ik, 'in het paradijs van de sociale/ hygiënisten die nooit zonder aseptische handschoenen hun handen/ dompelen in bloed? Gruwelijk!' Van de Poolse dichter Aleksander Wat. Aleksander Wat schreef het gedicht 'Voor Brueghel de Oude' in Saint-Mandé, juli 1956.
Het gedicht begint als volgt:
'Werk is een weldaad.
En dat zeg ik u, ik - aartsluiaard!
die in zoveel kerkerholen heb liggen stinken! In veertien!
En in zoveel ziekenhuizen! In tien! In herbergen - niet te tellen!
Werk is een zegen.
Hoe zouden we anders de lava van de broedermoordende naastenliefde aankunnen?'

In de curve van de blogstats is het orgelpunt van het incident met Véronique De Cock 5 december. De curve zelf toont een gigantisch massief dat hoog boven de gebruikelijke bezoekersaantallen uittorent. Het gaat om een verschil tussen tien- en honderdtallen.

Geen opmerkingen: