zaterdag 31 augustus 2013

les récits de la Loire (15) Saumur

draaibeweging

Daar, ter linkerzijde, hoog boven de daken van Saumur, is het kasteel, le château de Saumur, een wijngaard, gazon, ik, een sigarettenpeuk, een papiertje, straks nog een peuk, het gehijg van een dame die nu bovenop de grazige helling staat, het geroekoekoe van een houtduif in een struik die zich aan de verre zijde van het gazon zou bevinden, een vlieg en het veel scherpere en luidere gezoem van een hommel of een wesp, de gele aansteker, ik neem wat tabak, draai een sigaret, het gazon pal voor me hellend tot aan een groene afbakening, voorbij die afbakening: diepte, een witte vlinder dartelt er overheen en er is het woord ATTENTION, rode letters op een geel bord dat aan de groene versperring bevestigd werd; dan het gazon rechts op, minder hellend, twee meisjes die elk een hond hebben, een in substantieel dolce far niente verblijvend koppel en nog een koppel dat een ogenblik eerder tot aan de balustrade stapte en nu in de diepte kijkt waar ook ik de daken van Saumur kan zien. Grijze daken.
In 1977 heb ik het kasteel bezocht. Tapisserieën, wapens, een wapenuitrusting, sieraden, potterie, wellicht ook enige toelichting bij de de heren van Anjou en de geschiedenis van de streek (wat me geen zak interesseerde), nog meer tapisserieën, steile trapjes, nog een wapenuitrusting, laten we veronderstellen in een zandkleurige uitvoering dit keer, etsen die de heren van Anjou voorstellen die, zoals het gebruik voorschreef, op een paard zitten, en tenslotte ook een collectie vuurwapens uitgestald in antieke vitrinekasten, gravures van beroemde veldslagen, landkaarten. (geen schrijfmachines, geen postzegelverzameling) Het kasteel boven op de rots heeft een zanderige kleur en grijze, spitse torens.
Boven Saumur hangt een helikopter. De machine maakt hels kabaal. Een vlucht duiven zwenkt over de diepte. Achter de grijze daken en hoge, zandkleurige schoorstenen, daar, in de diepte, is de Loire, verweg bijna, een brede strook glinsterend water met woonboten aan de noordelijke oever waar het wateroppervlak van hieruit gezien een donkergroene kleur heeft. Een kajak schuift diagonaal over het midden van de stroom.
Ook hier, in Saumur, is het lage waterpeil opmerkelijk. Midden de stroom zijn zandbanken. In 1978 of 1979 zou de stroom zo'n vloed gehad hebben dat een van de bruggen instortte. Of dat in Saumur gebeurd is, herinner ik me niet.

Geen opmerkingen: